
Az INDA Galéria szeretettel meghívja 2025. június 19-én, csütörtökön 18 órára KOÓS Gábor: Sötét anyag című kiállítására, melyen Borsos Lőrinc művészpáros beszélgetnek Koós Gáborral legújabb munkáiról, a több mint 1500 órányi 3D nyomtatással készült fekete szobrokról, melyek az árnyék és hiány jelenlétét kutatják - pszichológiai és kozmológiai síkokon egyaránt.
/////
Borsos Lőrinc 2008 óta aktív, fiktív kortárs képzőművész, aki Borsos János (1979-, Székesfehérvár) és Lőrinc Lilla (1980-, Mór) több mint tizenöt éve tartó alkotói együttműködéséből született. Ez a képzeletbeli entitás azonban nem rendelkezik egyértelműen beazonosítható és körvonalazható identitással, mivel az alkotók egyik legfontosabb esztétikai törekvése éppen a hagyományos művészeti stratégiák és pozíciók lebontása, újraírása.
/////
Koós Gábor tanulmányait a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafika szakán végezte. Munkáival 2014-ben nem csak a hazai Az év grafikája díjat, de a Miskolci Grafikai Triennálé díját, majd az egyetemi éveinek lezárását követő években a Derkovits Gyula Ösztöndíjat is elnyerte. Koós 2019-ben az USA Diary sorozat You’re both brown, they won’t notice the difference című munkájával elnyerte a Krakkói Nemzetközi Grafikai Biennálé Európa díját. 2025-ben az Esterházy Art Award egyik díjazottja lett.
A művész a régióban és azon túl is aktív, jelentős rezidenciaprogramokon vett részt és neves intézmények tereiben állított ki (Banská St A Nica Contemporary, Selmecbánya (SK); Meetfactory, Prága (CZ); PROGR Art Center, Bern (CH); Kunststiftung, Baden-Württemberg, Stuttgart (D); Budapest Galéria; Bruseum, Graz (AT); Museum Moderner Kunst Karnten, Klagenfurt (AT); Olomouc Museum of Art, Olomouc (CZ). Munkái fontos magán- és közgyűjteményekben is megtalálhatók, Budapest Diary című sorozatának darabja a Ludwig Múzeum gyűjteményének része.
/////
Koós Gábor: Sötét anyag
Fanyomatok, frottázsok, nyomat alapú festmények – Koós Gábor alkotói gyakorlatában a kezdetektől a tapasztalások megszerzését és velünk élését, az emlékek keletkezését és alakulását, a külső és a személyes, belső világ jelenségei és a folyamatok képpé alakulását elméletben és a készítés módszerében is vizsgáló lenyomatok készülnek el rendkívül aprólékos munkával.
A Sötét anyag címmel május végén nyíló kiállításban bemutatott szobrok révén új dimenzióba lépnek Koós vizsgálódásai. A szobrászat 3D nyomtatáson keresztül való felfedezése egyrészt logikus és organikus folytatása a korábbi nyomvételi módszerének, és egyben önvizsgálat is. A több mint 1500 órányi nyomtatás eredményeként született, hol teljes alakos, hol töredékes, fázisokat egyszerre mutató fekete szobrokban (fotogrammetriákban) az én, a belső való a személyiség mélyén munkáló árnyait mutatja meg különböző szituációkban és vetíti ki a térbe önmaga-önmagunk feltárásának, szemlélésének, elfogadásának, integrálásának folyamatát. A sötét anyag a jungi értelemben vett árny, a tudattalan része. A fekete szobrok így lehetnek konfrontációs felületek: nem idealizálnak, hanem szembesítenek a hiánnyal, deformitással, nyerseséggel.
A pszichológiai olvasat mellett, attól nem függetlenül, a sorozat címe más mély és elvont rétegeket is megnyit. A kozmológiában a sötét anyag nem látható, de a világegyetem szerkezetét tartja egyben. Ebben a keretben értelmezve a szobrok is lehetnek ilyen rejtett struktúrák: belső, pszichés folyamatok, érzelmek vagy identitásrészek materializált lenyomatai. A munkákban ez a belső, meg nem értett, de ható erő testesül meg – ez irányít, még ha nem is látjuk.
A sötét anyag ugyanakkor nyersanyag is. A fekete szobrok valóban sötét anyagból készülnek – nemcsak szimbolikusan, hanem materiálisan is. A fekete, matt felületek nem visszatükrözik, hanem elnyelik a fényt. Ez szemben áll a klasszikus szobrászat „tükröző” ideá(l)jával. A szobor így anti-ikon, anti-memória: nem valaminek a képmása, hanem a hiány, az árnyék, a vákuum jelenléte. Mindez egyben reflektál a szobor hiányzó részeire is, ami elvezet a létezés és hiány – anyag és antianyag kérdéseihez. A fekete forma tömegként van jelen, de gyakran az üres tér, a hiány, a negatív forma éppoly fontos – itt, a szobrok esetében a hiányzó részek a hiány formái. A sötét anyag így lehet a jelenlét és hiány dialektikája is – valami, ami ott van, de mégsem tudjuk megragadni.
Kiállítás: 2025. május 22. – július 4.
Nyitvatartás: kedd-péntek: 14-18 óra között vagy előzetes bejelentkezéssel